הכירו את אריאל לביא- מפיק סרטים ותסריטאי בינלאומי צעיר שעושה לישראל כבוד ברחבי העולם . הוא הפיק סרטים בארצות הברית, מקסיקו, ניגריה, דובאי וקנדה וגם לאחרונה בארץ . הסרטים שלו זכו בעשרות פרסים ברחבי העולם, מועמדויות והוקרנו ב75 פסטיבלים שונים ברחבי העולם וב24 מדינות: מלוס אנג׳לס עד באלי, מלונדון עד מאוריציוס, מניו יורק עד נפאל. הקרנות באולמות מפוארים כמו התיאטרון הסיני בהוליווד, אל איי לייב, סילברבירד בניגריה, סינפוליס מקסיקו סיטי וQFX Chaya Center נפאל.
הוא לא התראיין כמעט בארץ. לעומת זאת בחו״ל תמצאו עליו שלל כתבות ומלא מעט מדינות ברחבי העולם – ארצות הברית, סין, בריטניה, קריביים, איטליה, דובאי, יפן, ניגריה, קנדה, הודו, סינגפור. לאחרונה יצאה עליו כתבה היסטורית במגזין מפורסם בדובאי Khaleej Times שלו 3.8 מיליון עוקבים בפייסבוק ו800,000 באינסטגרם- מאוד נדיר אם בכלל שישראלי יתראיין שם. רשימת המדינות שהתראיין פנומנלית שספק אם פגשנו אצל ישראלים בעבר. הוא שופט בפסטיבלים בלוס אנג׳לס כמו פסטיבל סאנסט -Susnet Film Festival וHollywood Screenings Film Festival. בנוסף,הוא הבעלים של חברת ההפקות Lavi Company במיאמי שנמצאת בצמיחה. הכירו את האיש שלא ישאיר אתכם אדישים.
אריאל, איך הספקת לעשות את כל זה בגיל 28?
״האמת שהכל קרה יחסית מהר. עד לפני שלוש שנים הייתי שחקן שחולם כמו כל שחקן להצליח והייתי מאוד חסום . רציתי מאוד להצליח בחו״ל תמיד זו הייתה השאיפה הכי גדולה שלי. התחלתי כשחקן בתיאטרון הסטודיו- תיאטרון פרינג׳ בחיפה ולאחר מכן למדתי משחק שנה בלי שטרסברג ותסריטאות במספר אוניברסיטאות בבריטניה. הבנתי שאני חייב לשנות תפיסה . התחילה הקורונה והבנתי שמשהו חייב להשתנות . למזלי מצבי הכלכלי מצוין ועבדתי לא מעט שנים והשקעתי כסף במספר סרטים שהפקתי וחלקם כתבתי וזה השתלם לי בענק״
אחד הסרטים הכי מצליחים שלך הוא הסרט שהפקת במקסיקו-״Metanoia” ספר לנו עליו קצת
“זה סרט מדע בדיוני להטבי שהפקתי במקסיקו . גייסתי צוות שלם מהתעשייה המקסיקנית וכיכבה שם השחקנית המקסיקנית המפורסמת ג׳סיקה דקוטה-Jessica Decote. ביימה במאית ישראלית בשם מורן אבני והסרט זכה ב44 פרסים ברחבי העולם- ממדינות כמו ארצות הברית ובריטניה עד למדינות כמו אינדונזיה ומלזיה. לאחרונה הייתה לנו הקרנה בנפאל ואנחנו ממשיכים להצליח מאוד. הסרט זמין לצפייה בפלטפורמות סטרימינג בסין כמו IQiyi- נטפליקס הסינית, Tencent Video של רשת עליבאבא”
כל כך הרבה פרסים לסרט אחד זה חסר תקדים
״זה באמת מדהים אבל עם כל הכבוד צריך יותר״
איך הצלחתם בתור ישראלים לזכות במדינות מוסלמיות כמו אינדונזיה ומלזיה ? עשיתם היסטוריה .
״שמחים לעשות היסטוריה – אני מורן וגם הקלוריסט שלנו שהיה ישראלי גיל לופו מאוד שמחנו . זכינו בפסטיבל 4th Dimension בבאלי ובפסטיבל הבינלאומי Nitiin במלזיה . עשינו סרט ממדינה שהיא לא ישראל אז אין בעיה במקרה הזה. אם הסרט היה מישראל לא היה לנו סיכוי. האמת שזה לא חדש לי, זכיתי במלזיה עם הסרטים שלי בניגריה ובקנדה״
יש עליך גם מספר כתבות בדובאי שזו מדינה שאיתה חתמנו על הסכם שלום, כולל במגזין ידוע מאוד שם Khaleej Times הכולל 3.8 מיליון עוקבים בפייסבוק ו800 אלף באינסטגרם, הישג מטורף והיסטורי לישראלי, כמעט ולא זכו שם ישראלים לסיקור
״זה נכון וזה כיף גדול והכתבה בKhaleej Times היסטורית ומדהימה בתקווה שאצליח לסקרן איזה שייח. אבל אם נהיה רציניים, צריך להתמקד בעיקר״
ספר לנו על הסרט שעשית בניגריה ״Dangerous Silence”
“זה סרט שכתבתי והפקתי בניגריה. למי שלא מכיר התעשייה שלהם מהבכירות בעולם והיה לי כבוד אדיר לעשות שם סרט . זה סרט שכתבתי בהשראת שיחה שהייתה לי עם בחורה בת 19 בניגריה שסיפרה לי על העובדה שהיא מתפרנסת ממין בנוסף לעבודה שלה כדי לשרוד כלכלית . היא בכתה מולי וזה גרם לי להבין שצריך לעשות סרט שמשקף את המצב באפריקה. זה היה הסרט השני שעשיתי שם . הוא זכה ב10 פרסים והוקרן בתיאטרון הסיני בלוס אנג׳לס במסגרת פסטיבל גולדן סטייט -Golden State Film Festival והיה מועמד בפסטיבל הסרטים הבינלאומי באבוג׳ה-Abuja International Film Festival אחד הפסטיבלים הגדולים והותיק בניגריה . זכיתי לסיקור במגזין מאוד מוכר שם- Guardian. זה היה מדהים. אף אחד ממי שאני מכיר שם לא הגיע למקומות האלו״
כמה קשה לעשות סרט בניגריה ?
״ זה לא קל בכלל . דורש לא מעט בדיקות״
מה גורם לישראלי לכתוב ולהפיק מאפס במדינות מחוץ לישראל ? איך מתחילים ?
״הכל עניין של אומץ ויציאה מהקופסא . אין טעם להגביל את עצמנו . העולם גדול ופתוח״
נודע לנו שהפקת סרט בארץ בשם ״ A Brush With Death״ שמצליח בצורה מדהימה לא פחות
״נכון. זה סרט באנגלית שהפקתי וביימה וכתבה יובל סול בוקר . הסרט היה בכיכובם של צחי הלוי, גילי איצקוביץ׳, מור סרוסי, ואריק זילברמן . הסרט כבר זכה ב18 פרסים ברחבי ארצות הברית והוקרן גם בתיאטרון הסיני בלוס אנג׳לס במסגרת פסטיבל גולדן סטייט -Golden State Film Festival והיה מועמד לפרסים בפסטיבל הסרטים שלי לי שטרסברג – פרס הסרט הטוב ביותר, פרס התסריט ( יובל סול בוקר ואלון כרמי), פרס שחקנית המשנה ( מור סרוסי) . הדבר המדהים שלא מעט אנשי צוות זכו בפרסים . אני זכיתי בפרס המפיק הטוב ביותר בפסטיבל indiex בלוס אנג׳לס – indiex Film Festival, יובל סול בוקר הייתה מועמדת בפסטיבל לפרס הבמאית ובכללי זכתה לא מעט יחד עם אלון כרמי בפרס התסריט בפסטיבלים באל איי כמו Independent Shorts Awards , Accolade Short Films Competition. צחי הלוי עצמו זכה בפרס השחקן הטוב ביותר בAmerican Golden Pictures International Film Festival בפלורידה וגם בAccolade Short Films Competition. בפסטיבל בפלורידה זכו גם הצלם עידו ברלד בפרס הצלם, המוסיקאית והמלחינה ההוליוודית זוכת הגראמי + 4 מועמדויות לאמי שרון פארבר בפרס המלחינה, וגם הסאונד מן לוטן שיין בפרס הסאונד ועוד מלא אנשי צוות היו מועמדים . הייתה לנו לאחרונה הקרנה בלוס אנג׳לס – פסטיבל הבינלאומי Beyond הוליווד – Beyond Hollywood International Film Festival באולמי אל איי לייב שם העפלנו לגמר והיינו מועמדים לפרס הסרט הקומי , קיבלנו 5 מועמדויות בפסטיבל Lonely Wolf בלונדון ובקרוב הסרט יוקרן בפסטיבל הסרטים העצמאי בפילדלפיה -Philadelphia Independent Film Festival”
איזה הספק לסרט ישראלי ! איך אתה מצליח לגרום לסרטים שלך לזכות ככה ?
״ הכל עניין של בחירת פסטיבלים נכונה. השיקולים והאסטרטגיה שונים לגמרי בסרטים מחו״ל וישראל . סרטים ישראלים בעברית קשה לקדם ולכן עשיתי את הסרט באנגלית״
מה לגבי סרט כחול לבן בעברית ?
״לא פוסל, תלוי באיכות האנשים״
האם אתה מתכוון לחזור להיות שחקן ?
״ בהמשך״
התראיינת בכל כך הרבה מדינות. בחלק מהם ישראלים לא התראיינו שם מעולם למשל בסינגפור, סין, וניגריה לצד עשרות כתבות ברחבי ארצות הברית , איך אתה מצליח? איפה יותר קשה להשיג ראיונות בחו״ל או בארץ?
״ יש לי אנשים שמתווכים ביני לבין המגזינים . קשה יותר בארץ חד משמעית״
זה מפתיע מאוד
״ בארצות הברית למשל השגתי ראיון במגזין נחשב יחסית – Voyage LA. לא התאמצתי בכלל , שלחתי את הרזומה וזה הספיק. אני אפילו לא מדבר על המגזינים הגדולים שהתראיינתי בהם כבר אבל פה בארץ זה לא פשוט ולא ברור למה . הגיע הזמן שידעו לפרגן לאנשים מצליחים בחו״ל. יש אנשים שמצליחים בצורה מטורפת ואנשים לא מודעים לקיומם בארץ. במדינות אחרות יודעים לכבד יותר.״
אתה מרגיש שמקנאים בך ? אין כמעט ישראלים שמתראיינים בכל כך הרבה מדינות
״ לא, האמת שסה״כ מפרגנים. תמיד יש אנשים שפחות טוב להם עם עצמם אז הם מחפשים את הרע . האמת שאני לא ממש מתעניין במה אנשים חושבים . מצידי שיהיו עליי 10 כתבות ביום . אני נהנה מזה.מי שקשה לו זה לא בעיה שלי. הקושי עם זה זה הדחיפות שאתה חייב לעשות בוק תמונות . כל כמה זמן אני מצטלם שוב ושוב, לא שאני סובל אבל זה לא בהכרח קל אבל מצד שני מבין שאין מה לעשות זה המחיר של ראיונות לעיתים קרובות״
שמענו שאתה שופט ב2 פסטיבלים בלוס אנג׳לס
״נכון. פסטיבל סאנסט- -Sunset Film Festival וHollywood Screenings Film Festival. כבוד בשבילי להיות חלק מזה״
מדהים שבחור בגילך שופט כבר בפסטיבלים ועוד מחוץ לישראל , איך הגעת לזה ?
״ראיתי שהם מחפשים שופטים . פניתי אליהם והם קיבלו אותי ועשיתי עבודה מצוינת ולכן קיבלתי פסטיבל נוסף -Sunset Film Festival .הייתה חוויה מדהימה – לראות סרטים מרחבי העולם בשפות שונות ולהיות חלק מצוות שופטים מארצות הברית, אירופה והודו . רוצה להודות למארק מוס מנהל הפסטיבלים על האמון ״
איך מגיבים להצלחה שלך בארץ ?
״ הרוב מפרגנים מאוד וזה מחמיא וכיף. פחות אכפת לי מה חושבים פה בארץ, יש לי הערכה וכבוד שאני מקבל בחו״ל אבל תמיד כיף לשמוע מילים טובות. אני רוצה להמשיך להצליח בחו״ל״
אתה לא חושב שחבל שאדם כמוך לא יתפתח גם בארץ? אתה יכול לפתח את התעשייה בישראל, יש לך ידע בינלאומי שאין כמעט לאנשים בארץ
״ אני לא פוסל כלום, אשמח לעבוד בארץ. עשיתי זאת עם שחקנים מהשורה הראשונה אבל הזהות הבסיסית שלי היא לא בארץ בתחום הזה-לא ברעיונות ולא באופן שאני מפיק סרטים.לא תראה אותי כותב סרטים על המצב במדינה או על צבא. לא עשיתי סרט משמעותי בעברית וזה לא במקרה, גדלתי על סרטים באנגלית ועם כל הכבוד החיים קלים יותר עם סרטים באנגלית. מאוד אוהב גם קולנוע לטיני, השוק הזה קורץ לי גם. מאוד מתעניין בדובאי גם, לא סתם התראיינתי שם, הכל מחושב . אני בן אדם שרוצה לטרוף ולצלם בכמה שיותר מקומות בעולם . זו פריבילגיה מטורפת בשבילי לעשות סרטים עם אנשים מרחבי העולם.״
דובאי ?
״מדובר במקום מטורף עם הזדמנויות מטורפות. חלום למצוא שייח שישקיע בסרטים שלי . רואה בכדורגל למשל איך הם משקיעים. אין סיבה שזה לא יקרה גם בקולנוע ובטלוויזיה. מאמין שבעתיד אמצא שם מקורות מימון וכך אוכל להפיק מהר יותר סרטים עם תקציבים כמו בהוליווד או יותר״
מה חסר לתעשיית הקולנוע והטלוויזיה בארץ כדי להפוך להיות בינלאומית ?
״התקציבים מאוד נמוכים בהשוואה לשאר העולם ומצד שני מאוד יקר לצלם פה .אין פה איזון. עושים פה רק תוכן בעברית וצריך לעשות כאן יותר בשפה האנגלית. אין פה גיוון בתסריטים . הכל זה תמיד על דברים כמו המצב במדינה או צבא, אני לא מבקר מישהו ספציפי, אבל אם יעשו פה יותר קומדיות רומנטיות, מדע בדיוני, אימה, אקשן אז תהיה פה תעשייה מעניינת יותר . המצב במדינה יכול להיות מעניין לפסטיבלים אבל אם רוצים לפרוץ גבולות ולהגיע לנטפליקס העולמית, לזכות באוסקר או BAFTA לעיתים דחופות צריך לשנות תפיסה, מעבר לזה, התדמית של התחום פה מאוד בעייתית ביחס לשאר העולם״
פרס יוקרתי במיוחד קיבלת בתחרויות התסריטים המפורסמת Big Apple בניו יורק
“נכון . כתבתי תסריט עמוק מאוד בשם Sightless Bind עם חברה טובה מניו יורק, שחקנית ומפיקה בשם שירה הדר. הסרט זכה באזכור מיוחד בפסטיבל וזה היה מיוחד . השופטים שם עובדים באולפנים הוליוודיים כמו יוניברסל וכדומה . הסרט מספר על בחורה בת 30 שמאבדת את הראייה וצריכה לקיים יחסי מין לראשונה כעיוורת״
איפה תצלם את הסרט ?
״שוקל או ארגנטינה שמאוד מעניינת אותי, או מקסיקו, או ספרד , או ארצות הברית . יש מספר שיקולים בעיקר כלכליים. אקבל החלטה בקרוב. זה לא סרט שנועד לארץ״
הישג היסטורי נוסף שלך הוא הפצת הסרט שהפקת במקסיקו “Metanoia” לפלטפורמות סטרימינג מפורסמות בסין כמו ענקית הסטרמינג IQiyi -נטפליקס הסינית וTencent Video שנמצאת בבבעלות רשת עליבאבא
“נכון . זה בהחלט היה מדהים . הכרתי מפיצה סינית שעזרה לי לעשות את זה, הסרט זמין לצפייה למי שמעוניין לצפות״
שאר הסרטים שלך , איפה אפשר לצפות בהם ?
״כרגע הם בפסטיבלים אך יהיו זמינים לצפייה בהמשך״
הסרטים שלך זכו בכמות מטורפת של פרסים בלוס אנג׳לס וארצות הברית בכלל , מה עובד לך כל כך טוב שם ?
״הסרטים טובים, פשוט וקל. כמובן שאני מכוון לשם מראש הכי הרבה אז יותר קל מראש ״
אתה בדרך כלל כותב את הפוסטים שלך באינסטגרם באנגלית למה לא בעברית ?
״יש לי לא מעט עוקבים שהם לא מישראל ולכן הכי קל אנגלית״
ספר לנו על חברת ההפקות שפתחת במיאמי Lavi Company
״זוהי חברת הפקות שמפיקה סרטים בכל העולם ותציע שירותים ללקוחות. החברה מאוד פופולרית ב IMDBpro כשמד חברה הוא 5,800״
שאיפות לעתיד ?
״החלום הוא כמובן להיות בהוליווד ללא ספק . זה משהו שהוא מעבר לכסף זה חלום טהור והסרטים שלי זכו בלוס אנג׳לס . אבל צעד אחרי צעד.״