ראשון | 12 באוקטובר 2025 | 02:11:04

רפורמת בגרויות: מה זה אומר?

מערכת החינוך עוברת בשנים האחרונות שינויים רבים, מתוך רצון להתאים את עצמה לדרישות המציאות המשתנות. רפורמת בגרויות היא חלק מהמהלך, וכדאי להבין קצת יותר לעומק מה המשמעויות שלו

בחינות הבגרות מהלכות אימים על תלמידים בישראל עשרות שנים. המחשבה שמתבגר או מתבגרת עומדים למבחן, צריכים להביא לידי ביטוי את ידיעותיהם והתוצאות יכולות לעצב את המשך חייהם גרמה לכל שנות הלימודים בתיכון להיצבע בשאלה – מה יהיה עם הבגרות? במציאות של ימינו הדברים שונים לגמרי. גם ילדים שלא צלחו את בחינות הבגרות יכולים לשנות את הדברים, להירשם למכינות ועוד פתרונות שונים שנותרו לאורך השנים. 

רפורמת בגרויות בעצם מבקשת להעמיק עוד יותר את השינוי התפיסתי. "שנות הלימודים בתיכון היו מלוות בהרבה מאוד לחץ, חרדה ותחרותיות לא בריאה בין בני הנוער", אומר ירון ששימש שנים רבות כסגן מנהל בית ספר תיכון. "מהרגע הראשון מבינים מי התלמידים שישובצו למגמות ריאליות ובהם לכאורה מושקעים משאבים רבים, ומולם מי התלמידים שישובצו למגמות יוקרתיות פחות ובהם מושקעים משאבים מופחתים. זו הייתה ההתנהלות, בין אם תמכנו בה או לא. אנחנו חלק ממערכת, אלו הכללים שהמערכת מכתיבה ואין הרבה מה לעשות בנידון. רפורמת בגרויות איפשרה לפרדיגמה הזו לעבור שינוי מרחיק לכת".

ירון מסביר שעצם העובדה שהתלמידים לא יהיו חייבים בבחינה מוריד באופן משמעותי את הלחץ ומאפשר להתמקד בעיקר. "כאשר מנטרלים את נושא הבחינה, חדוות הלימוד והלמידה חוזרת לחיים של התלמידים ושל המורים. מורה יכול להשקיע בחומרי לימוד, בחווייה לימודית מעשירה ולא להיות צמוד לנושאים מוכתבים, ערימות של טפסים ובקרה בלתי פוסקת על שלב ההתקדמות שלו בחומר. מראש ניתן להתמקד בדברים משמעותיים יותר, לאפשר לתלמידים חווייה לימודית מסקרנת, מעשירה וחווייתית, ממש כמו שחוויית לימודים צריכה להיות".

אספקט נוסף הוא היכולת להתמקד בלימוד חומר ספציפי. "רפורמת בגרויות כוללת הפחתה משמעותית בהיקפי החומר הנדרשים לצורך הבחינה", אומר ירון. "המשמעות היא שיש יותר זמן לחזרות, להבנה מעמיקה של החומר והתלמידים לא לומדים 'כמו תוכי' את התכנים ושוכחים אותם רגע אחרי הבחינה. כאשר התלמידים מבינים את החשיבות של הדברים, את המשמעויות שיכולות להיות לתכנים הלימודיים גם בחיי היום יום, הם הופכים למעורבים יותר, חשוב להם יותר וההבנה שלהם מעמיקה יותר. אני יודע שאלו תכנים שהם יזכרו גם בעתיד".

ירון מכיר את חוויית הלמידה לבגרויות עוד מהימים בהם היה תלמיד בעצמו. "מדהים לראות איך המערכת מתחילה להשתנות רק עכשיו, כמה עשורים מאוחר מידי", הוא אומר. "יחד עם זאת, השינוי המתרחש הוא לטובה. רפורמת בגרויות יכולה לרענן את השורות בקרב המורים, להפיח חיים חדשים בתהליכים לימודיים שקפאו במקום. כדרג ניהולי אני מאוד בעד היוזמות האלו ולדעתי כדאי להחיל אותן מוקדם ככל האפשר. מכך כולם יצאו נשכרים". 

אם אהבתם אפשר גם לשתף

Facebook
X
WhatsApp
Telegram
Email
Print
Threads

למידע נוסף ופרסום באתר השאירו פרטים

כתבות נוספות
מה תרצו לחפש