ישראלים רבים חולמים על עסק עצמאי משלהם ועוד רבים אחרים מעוניינים להקים מיזם עסקי בתחום מסוים. כאשר מתכננים לפתוח עסק חדש או להשקיע במיזם עסקי חשוב לקבל ייעוץ מקצועי וליווי צמוד של רואה חשבון מוסמך ומנוסה.
כאשר מקימים עסק חדש יש לגבש רעיון וקונספט כללי, להכין תוכנית עסקית מפורטת, לבדוק היתכנות כלכלית לעסק החדש, לבחור נכון את צורת ההתאגדות העסקית ולהתייחס נכון להיבטי המיסוי. על כן, מומלץ לפנות למשרד רואי חשבון מוביל על מנת לקבל סיוע וייעוץ בהיבטים העסקיים והפיננסיים הקשורים לפתיחת עסק חדש.
פתיחת עסק חדש
כאשר פותחים עסק חדש יש לקבל החלטות פיננסיות שקולות עוד לפני שלב הרישום ופתיחת התיקים ברשויות המס. בעזרת רואה חשבון ניתן לקבל החלטה שקולה ועניינית לגבי צורך הרישום של העסק, כלומר האם לפתוח עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה בע"מ או שותפות, ויש יתרונות וחסרונות לכל החלטה שתקבלו.
עוד לפני פתיחת העסק חשוב להכין תוכנית עסקית, עדיף להכין אותה בעזרת רואה חשבון מנוסה. התוכנית העסקית כוללת מחקר שוק ומתחרים, יעדים, חזון, תזרים מזומנים וצפי הכנסות, מימון, שיווק, אפיון קהלי יעד ועוד. בעזרת התוכנית העסקית ניתן לחשב את ההיתכנות הכלכלית והמידע בתוכנית מהווה מעין מפת דרכים להקמת העסק החדש. מאחר ועשרות אלפי עסקים נסגרים מדי שנה, אין לוותר על ייעוץ וליווי מקצועי לאורך כל השלבים הנדרשים לפתיחת עסק חדש בישראל, ולאחר הקמת העסק יש לרואה החשבון תפקיד מרכזי בניהול הנושאים הפיננסיים של העסק, לרבות הגשת דיווחים, תשלום מע"מ, הגשת דוח שנתי למס הכנסה וכיוצא בזה.
בסיום שלב פתיחת התיקים ברשויות המס הבאות: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי, ניתן להפיק חשבוניות ו/או קבלות ולהתחיל בפעילות העסקית. יש להקפיד על ניהול ספרי החשבונות של בית העסק בהתאם לתקנות המחייבות, להגיש דוחות בזמן לרשויות המס, להגיש דוח שנתי למס הכנסה, לשלם בזמן מע"מ ומסים אחרים ועוד. רואה חשבון מסייע בהגשת הדיווחים השוטפים לרשויות המס והוא אחראי על הגשת הדיווחים בזמן.
הדיווח השוטף למע"מ הוא חודשי או דו חודשי בהתאם להצהרה על מחזור העסקאות בשלב פתיחת התיק במס ערך מוסף. יש לדווח גם למס הכנסה, וחשוב לזכור כי לאחר פתיחת התיק ברשות המסים מקבלים פנקס מקדמות ויש לשלם אותן בזמן. בעזרת רואה חשבון ניתן להגדיל או להקטין את תשלום המקדמות, וכך גם לגבי המקדמות שיש לשלם לביטוח לאומי.
ייצוג מול רשויות המס
כיום ניתן לפתוח תיקים ברשויות המס בצורה מקוונת ועצמאית, ללא כל עלות. עם זאת, עדיף לפתוח את התיקים ברשות המסים בעזרת רואה חשבון מנוסה ולאחר ייעוץ והחלטה האם לפתוח עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ. אם מתכננים להעסיק עובדים בעסק החדש יש לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה ובביטוח לאומי.
חשוב לציין כי רואה חשבון הוא איש מקצוע מנוסה ובעל ידע רחב בתחומים כמו חשבונאות, חשבות שכר, מימון, השקעות, תכנוני מס ועוד. לרואה החשבון יש ניסיון רב מול הביורוקרטיה המתישה בארץ והוא מייצג את העסק שלכם בפני רשויות המס, הן לצורך דיווחים ותשלומים שוטפים והן כאשר מתעוררת בעיה או מחלוקת מול רשויות המס.
במסגרת השירות השוטף של משרד רואי חשבון, בעל העסק זוכה לליווי עסקי צמוד, שירות זה כולל פגישות אחת לתקופה על מנת לבחון ולנטר את הפעילות הכלכלית בבית העסק, לבדוק דרכים לשיפור ההכנסות והרווחיות, לבדוק ביצועים כדי לקבל החלטות פיננסיות שקולות, לבצע תכנון מס אופטימלי ועוד. הליווי הצמוד מפחית סיכונים ומסייע לעסק לצמוח, להתייעל ולהפיק לקחים.
המאמר באדיבות משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות'.