לשון הרע והוצאת דיבה באינסטגרם (META)
העובדה שניתן לפרסם לשון הרע ברשתות החברתיות, נדמית כמובנת מאליה. אך כיצד באים לידי ביטוי המאפיינים הייחודיים ברשת האינסטגרם? על כך בקצרה.
התנאים לקיומה של עילת תביעה לפי חוק איסור לשון הרע:
בפשטות, לפי סעיף 7 לחוק איסור לשון הרע – יחד עם סעיפים 2-1 לחוק – יש שני תנאים מצטברים לעילת התביעה: (א) "פרסום", כלומר הפצת ביטוי לאדם אחד או יותר, נוסף על מי שהביטוי עוסק בו; (ב) "לשון הרע", כלומר שתוכן הביטוי שהופץ עלול לפגוע בשמו הטוב של נושא הפרסום (על דרך השפלה, ביזוי, ייחוס תכונות שנחשבות פסולות או מעשים שנתפסים כשליליים, אמירות שעלולות לפגוע בעסקו של נושא הפרסום או במשרתו, או אמירות גזעניות או משפילות על רקע דת, גזע, גיל, מין, נטיה מינית או מוגבלות כזו או אחרת).
אם כן התנאים פשוטים: פורסם פוסט שיכול להגיד ליותר מאדם אחד? מתקיים יסוד הפרסום. תוכן הפוסט עלול לפגוע בשמו הטוב של אדם או עסק? מתקיים יסוד לשון הרע. למידע נוסף על עילות התביעה קראו את המאמר – המדריך המלא להגשת תביעת לשון הרע .
המאפיינים היחודיים באינסטגרם, והשפעתם על תביעות דיבה ולשון הרע:
באינסטגרם משתמשים כ-3.5 מיליון ישראלים (לפי פרסומים לא רשמיים הנכונים לתחילת שנת 2024). והרשת מאפשרת לכל משתמש כמה צורות להפצת ביטויים, ולכל צורה של הפצת ביטוי מאפיינים שונים. למשל "פוסט" (או רשומה בעברית) הוא ביטוי – טקסט, תמונה, סרטון או שילוב ביניהם – שמופיע באופן קבוע בדף אינסטגרם מסוים; ניתן להגיב לפוסט באופן פומבי, ניתן לשתף אותו, לשלוח אותו באופן פרטי, או לסמן "לייק". "ריל'ס" מאפשר את אותן תכונות למעשה, אך בקשר עם סרטונים קצרים.
"סטורי", לעומת זאת, מאפשר להפיץ התבטאות בכל אחת מן הצורות הללו, אך כנקודת מוצא הוא נמחק בתוך יממה מרגע פרסומו (אלא אם נשמר ב"היילייט", כלומר סטוריז נבחרים), ולא ניתן להגיב לו בצורה פומבית (אלא רק באופן פרטי).
לצד פרסומים מן הסוג הזה – אותם ניתן לתכנן מראש ולערוך במידת הצורך – אינסטגרם מאפשרת למשתמשיה לפרסם "לייב"; כלומר, שידור-חי במלוא מובן המילה.
נקדים את המאוחר: כל צורות ההתבטאות הללו – ואפילו תגובות ושיתופים – מקיימים את הגדרת "פרסום". זאת, למעט לחיצה על "לייק", שנקבע לגביה כי אינה מקיימת את הגדרת "פרסום".
עם זאת, העובדה שמדובר ב"פרסום" כהגדרתו בחוק, רק מלמדת על כך שבידי הנפגע "כרטיס כניסה" לבית המשפט. אך מכרטיס הכניסה ועד לזכיה בסכומי כסף משמעותיים, הדרך רחוקה.
כידוע, לפי פסיקת בית המשפט העליון, כאשר בוחנים מה הפיצוי הראוי בתביעת לשון הרע, יש להתחשב במאפייני תפוצת הפרסום. כלומר, העובדה שפרסום מסוים נמחק בתוך יממה (למשל סטוריז), עשויה ללמד על פוטנציאל נזק פחות. עם זאת, אם מדובר במשפיען מוביל דעה שאלפים – ולעיתים רבבות – צופים בכל יום בסטוריז שלו, בכלל לא בטוח שפוטנציאל הנזק פחות (לעיתים יותר). חשוב לדעת שכל מי שפרסם סטורי – ולא מחק אותו אקטיבית – יכול להוכיח בלחיצת כפתור לכמה צפיות זכה כל פרסום בסטורי. והיכולת להוכיח נתוני צפיה מדויקים, נכונה גם בנוגע לריל'ס (אך לא – בדרך כלל – בנוגע לפוסט; ביחס אליו ניתן להסתפק בנתוני תגובות ולייקים).
נקודה נוספת שראויה להתייחסות, היא היכול לקדם – בתשלום – פרסום באינסטגרם, ולגרום לכך שהוא יופץ באופן מפולח וממוקד ויגיע לתפוצה שיוצאת מגדר קהילת העוקבים של המפרסם. ישנן טכניקות – לרבות שינוי בהגדרות הפרופיל – שמאפשרות להגדיל את היקף החשיפה גם ללא מימון ממוקד. אך בכל מקרה, בחירה להגדיל חשיפה – באופן אקטיבי ובקשר עם פרסום שנטען כלשון הרע – עשויה ללמד על מניעי המפרסם. וכידוע, בתביעת דיבה למניעי המפרסם – אם פעל בתום לב, בחוסר תום לב או בזדון – יכולה להיות משמעות של ממש (חשוב לציין כי לעיתים אין משמעות כלל למניעי המפרסם, אך ברוב המקרים ישנה בהחלט משמעות לסוגיה זו).
כמו הנקודות הללו, ישנן סוגיות מעניינות נוספות שיורחב עליהן במסגרת מאמרים נוספים. אך חשוב בכל מקרה להתוודע לקיומן. למשל: כמות העוקבים של מפרסם ספציפי כשיקול בקביעת גובה הפיצוי, מחיקת נתונים סטטיסטיים כבסיס לטענה לשיבוש הליכי משפט או מחדל ראייתי, חובת זהירות בפניה לאדם בשידור חי מבלי להביא את הדבר לידיעתו, "קליקבייט" כיסוד לטענת זדון, תגובות ושיתופים במסגרת עימותים פומביים, ועוד ועוד ועוד.
החשוב הוא להבין כי לאינסטגרם – כמו לכל פלטפורמה – חוקים משלה. בתי המשפט אינם מכירים בהכרח את מאפייני הרשתות החברתיות. ויכולתו של עורך דין להסביר בצורה משכנעת את המאפיינים של רשת חברתית דוגמת אינסטגרם, יכולה לעשות את ההבדל בין ניצחון מוחץ להפסד מהדהד.
כיצד ניתן להתמודד עם פרסומי דיבה באינסטגרם?
למעשה, כמעט כמו שנכון להתמודד עם כל פרסום לשון הרע. הרחבנו על כך, וניתן לקרוא עוד על התמודדות עם פרסומי לשון הרע, והצעדים שחובה לנקוט מיד כשנודע לך שהופץ פרסום שעלול לפגוע בשמך הטוב.
בקצרה: חשוב מאוד – מאוד – לתעד הכל. חשוב מאוד לא לבוא בדברים עם המפרסם, אלא לפנות לאיש מקצוע, עורך דין לשון הרע מנוסה ומיומן, שידע לתפוס את המושכות ולנהל את האירוע. במסגרת התמודדות עם פרסומי לשון הרע באינסטגרם, עורך דין לשון הרע שבקיא ברזי הרשתות החברתיות, ידע להשתמש גם בכלים האוטומטיים של הפלטפורמה, כדי לטפל נקודתית בפרסומים מפרים; ולעיתים אף להטיל סנקציות על המפרסם. בשינויים המתחייבים, הדברים רלוונטיים גם ליתר זרועותיה של חברת META (פייסבוק וטרדס), כמו גם ליוטיוב (מבית גוגל), טיקטוק ורשת X (לשעבר טיקטוק).
למידע נוסף על הוצאת דיבה ולשון הרע בקרו באתר של משרד עורכי דין ללשון הרע בן קרפל ושות' .