תמחור רכב למכירה הוא פעולה שיש לבצע מתוך מחשבה תחילה, ותוך הסתמכות על מספר גורמים, לא רק מחירון רכב. כך תעשו את זה חכם ונכון
רז מור, תוכן שיווקי בשיתוף מימון ישיר
כל מי שניסה למכור או מכר אי פעם רכב ובילה שעות רבות בשיטוטים בפורומים, אתרי רכב וכמובן בצלילה לעומק המחירים הנקובים במחירון רכב, יודע ששאלת התמחור קריטית לתהליך כולו. תמחור נכון של הרכב, בהתאם לפרמטרים שנפרט מיד, יסייע לכם למכור את רכבכם במהירות וביעילות, לסנן מתעניינים בעייתיים ולהתנהל בעיקר מול קונים רציניים שבאו לקנות ולא מול כאלו שיוציאו לכם את הנשמה בהתמחרות מתישה ובלתי נגמרת.
שווי הרכב נקבע על פי רוב לפי שלושה גורמים עיקריים – והשילוב ביניהם. אנחנו מדברים על מחיר מחירון רכב יד 2, המצב המכני הספציפי של הרכב וסחירות הרכב (ההיצע והביקוש שלו בשוק).
-
מחיר מחירון
קונים ומוכרים רבים מניחים בטעות כי מחיר המחירון של רכב הוא פרמטר כמעט בלעדי בקביעת המחיר בפועל. אמנם, למחירוני רכב משומש כמו מחירון רכב לוי יצחק, יש חשיבות גדולה בשקלול מחיר הרכב, אבל רצוי להתייחס אליהם יותר כאל נקודת פתיחה לתהליך ההתמחרות, כמעין עוגן שממנו ייצאו הקונה והמוכר למעין "הפלגה" וירטואלית שבמקרים מסוימים תסתיים במחיר שונה בעשרות אחוזים (למעלה או למטה) ממחיר המחירון – ובמקרים אחרים, ממש במחיר המחירון עצמו.
מחיר המחירון של כל רכב משקלל מספר לא קטן של משתנים, המעידים על המחיר המקובל לדגם זה בשוק הרכב הישראלי. ברכישת מכונית חדשה מחיר המחירון נקבע על-פי פרמטרים כמו יצרן הרכב, שם דגם ושנת הייצור. במחירון רכב יד 2 לוקחים בחשבון בקביעת המחיר גם את מספר הבעלויות הקודמות על הרכב, מספר הקילומטרים שנסע עד כה (קילומטראז') והיסטוריית התאונות של הרכב. כך למשל, המחיר יכול לרדת לפעמים בעשרות אחוזים, אם הרכב היה בבעלות קודמת של חברה להשכרה רכב, נהג מונית, צה"ל, משטרה או קיבוץ. בטבלאות מחירוני הרכב מפורט כמה אחוזים מהמחיר נהוג להפחית בכל אחד מהמצבים הללו.
במדינת ישראל עדיין אין מחירון רכב רשמי, אבל קיימים שני מחירונים לא רשמיים מקובלים: מחירון לוי יצחק, הוותיק מבין השניים; ומחירון אתר יד 2, שמנסה לקבוע גם את מידת הסחירות של הרכב המועמד למכירה – פרמטר שעל חשיבותו נעמוד בהמשך.
-
המצב המכני הספציפי של הרכב
מצבו המכני של רכב מושפע, או אמור להיות מושפע ממספר רב של גורמים. לדוגמה, קילומטרז' גבוה מגדיל את הסיכון לשחיקה במערכות קריטיות כמו המנוע, הגלגלים והבלמים ולכן מפחית בהתאם במחיר. גם עבר של תאונות ברכב יוריד את המחיר, או מצב בעייתי של חלקים מכניים ברכב כמו מנוע, שלדה, מתלה גלגלים, הגלגלים עצמם ועוד. לעומת זאת, תוספות כמו אבזור יקר וגג נפתח עשויות להוסיף למחיר הרכב אלפי שקלים.
רצוי לפני מכירה לקבל הערכה ממספר מוסכים של כמה יעלה לתקן את מה שנדרש ברכב ולשקלל את העלות הזו בתמחור הסופי. אותו הדבר אם התקנתם תוספות מיוחדות ברכב, תוכלו לשקלל את הערך שלהן בתמחור הסופי.
-
סחירות הרכב (היצע וביקוש בשוק)
הסחירות היא פרמטר חשוב במיוחד בשוק הרכב הישראלי. הישראלים מחפשים את הדגמים האהובים והפופולריים, ונזהרים מאוד מקניית דגמים שאינם פופולריים, מחשש (מוצדק) שבבוא היום יתקשו למכור אותם.
יחד עם זאת, אם הרכב שלכם ייחודי באופן מסוים או עונה על צרכים שתואמים לתקופה מסוימת או לקהל ספציפי, ייתכן שיש לכם יתרון בלעדי בשוק ותוכלו לתמחר זאת בהתאם. רצוי לעשות מחקר שוק קל בלוחות אינטרנטיים ובפורומים העוסקים בנושאי רכב, כדי להעריך את מידת ההיצע והביקוש שיש לרכב שלכם ולהגיע למחיר שישקף זאת.
לסיכום
תמחור נכון של רכב המיועד למכירה הוא בדרך כלל שילוב מוצלח בין מחיר המחירון, פרטי הרכב ונתוני השוק. מי שיידע לשלב נכון בין הגורמים הללו, ימשוך קונים רציניים, וישיג בטווח זמן סביר מחיר שממנו יוכל להיות מרוצה.
* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מספר רישיון 54414.


